fredag 11. september 2009

Syveiledning til bæreomslag

Flere av mine syglade venner har ønsket syveiledning til bæreomslaget. Og i kveld har jeg endelig få drodlet ned en skisse og tatt bilder av den.

Første bildet er av den jeg har sydd og det nederste er endringene jeg skal gjøre på neste jeg syr.
Klipp ytterstoff og for etter målene, rund av hjørnene. Klipp en lang remse 15cm bred, rund kanten som vist på skisse. Sy de to delene sammen. Ønsker du lomme på syr du den på nå, min har målene 30x25cm. Sydd av ytterstoff og fòr.
Legg for og ytterstoff rette mod rette, merk av hvor løpesnorene kommer ut. Sett inn knytesnorene på enden av den lange remsen og nål de fast, og sett inn hempene der de skal være. Sy rundt la det være en vrenge åpning i bunden og sy ikke igjen der løpesnorene skal komme ut. Sy flere ganger over snorene og hempene sånn at de sitter godt fast.
Vreng og sy en kantstikning rundt hele (presserfots bredde), da stenges vrengeåpningen i bunden. HUSK å ikke sy igjen der løpesnorene skal komme ut.
Sy en ny stikning 2-3cm inne der løpesnoren i bunnen går.
Sy en løpegang ca 2 cm er det er tegnet to streker oppe ved avrundingen for hodet.
Sett i strikk og fest knapper hvis du skal ha hette til.
Etter å ha sydd omslaget oppdaget jeg at det er noe smalt nede og kansje litt kort for å kunne vare hele bære perioden, så denne skissen er 15-20cm lengere og 20-30cm bredere nede.
Til alle som prøver denne, kos dere og spør hvis dere lurer på noe. ;-) Det som er innlysende for meg er ikke alltid like innlysende for alle.
Stoffene jeg har brukt er bevernylon og fleece som fòr. Dette er en vinter modell, ønskes den varmere bruk flere lag fleece. Jeg har bare ett lag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar